برندسازی شخصی
برندسازی شخصی / جایگاه سازی
برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ مجموعه کارها و مهارتهای منحصر به فرد شماست که باعث ایجاد حس مثبت در ذهن دیگران و به خاطر ماندن نام شما در یاد آنهاست. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خود و تواناییهای شما باعث می شود که شناخت بهتری از خود و مهارتهای خود پیدا کنید.برند شخصی آن چیزی است که در مورد خود بیان میکنید .پس نیاز به خود قوی و قدرتمنددارید و این را هم یاد آور می شویم که هر چقدر برند شخصی خود را قویتر کنید به مراتب بیشتر به مراقبت از آن در بازار هدف نیاز دارید.برند سازی فردی توسعه و گردآوری یک برنامه بازاریابی شخصی در زندگی برای رسیدن به اهداف است.
اولین گام برای قرارگرفتن در مسیر برندسازی شخصی تعهد است و اینکه برای آینده شخصی خود نقش فعالی داشته باشید.این مسیر در واقع با باورهای مرکزی و دیدگاهای شما ارتباط مستقیم دارد.
خیلی جالب است که خود بدانبد که چه کسی هستید و اینکه چه میخواهید بشوید چه خوب است که ازخودمان سوالاتی از این قبیل بپرسیم اینکه من کی هستم و الان در چه جایگاهی قرار دارم؟ در زندگی شخصی و کاری چه کسی می خواهم بشوم؟فرق است بین آنچه هستید و انچه میخواهید بشوید
رویای شما بزرگنرین افکار مهم زندگی شما هستند پس آنها را عملی کنید
تبدیل شدن به یک برند شخصی
برای تبدیل شدن به برند شخصی و جایگاهی انحصاری باید معنی دقیق برند شخصی را دانست
برند شخصی :
ارائه و معرفی مهارتهای خود به شیوه ای خاص و متعهد در جهت برآورده کردن نیاز/ نیازهای مخاطب که هیچ کس دیگری نمی تواند در بازار هدف با شما رقابت کند. در واقع جایگاهیست که شما در آن نقش اول را دارید و این بخشی از دارایی و هویت شماست.
7 مرحله برند شخصی
3. کنکاش شخصیت خود
شخصیت و خصوصیات اخلاقی خود را مورد بررسی قرار دهید و در مورد شخصیت خود از دیگران نیز سوال کنید.از نتایج به دست آمده در جهت ساخت برند خود تصمیم گیری شفاف تری می توانید داشته باشید.قطعا در شخصیت شما چیزی نهادینه شده است که شاید دیگران آن را بیان نکنند و یا آن را نشناسند .به عبارتی شما خودتان را بهتر می شناسید.
4. ارزیابی مهارت، ارزشها وشخصیت درونی
5.شبکه و ارتباط سازی
برقراری ارتباط با دوستان ،آشنایان ، مشتریان و سایرین اصل دوم ساخت و تداوم برند شخصی می باشد.به جرات می توان گفت که ارتباط سازی و داشتن مهارت از اهم واجبات در برند سازی فردیست.اگر در این 2 اصل قوی نباشید نیاز به زمان بیشتری برای خلق برند خود دارید.ارتباط گسترده و پی در پی با افراد و همیشه در صحنه بودن پویایی و فعال بودن برند شما را می رساند.برای زنده نگه داشتن برند خود لازم است با شبکه سازی به تداوم آن استمرار ببخشید .
6. وب سایت ، شبکه ها و رسانه های اجتماعی
داشتن وبسایت از قدرتمندترین ملزومات در برند شخصی است.در حقیقت ارتباط کلیدی که قطعا متوجه خواهید شد شاه کلید ارتباطی شما با دیگران است داشتن وب سایت می باشد.شما از طریق یک سایت شخصی می توانید رزومه کاری خود، نقطه نظرات و خدماتی را که ارائه میدهید به افراد زیادی بشناسانید.در مرحله بعد در شبکه های اجتماعی میتوانید افراد مختلفی را به وب سایت خود دعوت کرده و با لینک های مرتبط ، با سایت و مطالب مورد علاقه شان آشنا کنید.افزایش اعضای کانال و راهنمایی کردن آنها به صفخات سایت میتواند میزان بازدید کنندگان سایت شما را که در واقع همان مخاطبان و علاقه مندان به خدمات شما است را بالا ببرد و در صفحات اول مرورگرها به چشم بیایید.
7. امضای ایمیل
در انتهای ایمیل ها امضای شخصی خود را که شامل نام و نام خانوادگی ، عنوان ایمیل ، آدرس وب سایت ، تلفن های تماس و راههای برقراری ارتباط با شما از طریق رسانه های اجتماعی است را قرار دهید.با وجود این اطلاعات مخاطبین شما در زمان دریافت ایمیل اطلاعات ارتباط با شما را خواهند داشت و این امر ارتباط با مجموعه شما را تسریع میبخشد.
در برندسازی شخصی یک ایده متمایز است که میتواند میزان جذابیت شما را بالا ببرد.البته ایده ای که تبدیل به پدیده شده و قابلیت اجرا را داشته باشد.
خوب بودن تنها کافی نیست.چه بسا افراد بسیاری که در زمینه کاری خودشان خوب هستند اما کمتر از استحقاقشان دریافتی دارند یا بیکار هستند. با طی کردن سیر برند سازی شخصی ، شما یاد میگیرید که چگونه با شناخت خود و بازار ، به محیط رقابتی نگاه کنید.در ابتدا بازار هدف را شناسایی و سپس اقدام به عمل کنید. برند سازی شخصی به ما نشان میدهد که چگونه بازار هدف را بشناسیم و چه اقدامی انجام دهیم .
در واقع چهار چوبی فراهم می کند تا بتواند یک برنامه بازاریابی شخصی به جای رزومه در زندگی شخصی و کاری تدوین کنید. برندسازی شخصی به شما یاد میدهد که چگونه از تکنیک های تبلیغاتی و سایر روشهای ارتباطی با بازار استفاده کنید تا یک هویت کلامی قدرتمند برای خودتان بسازید.این هویت کلامی قدرتمند شامل کلمات و اصطلاحاتی است که مختص شماست و در خاطره ها می ماند.پس قبل از اینکه اقدام به برندسازی شخصی کنید اولین گام این است که از خود بپرسید چه کسی میخواهید بشوید؟
تفاوت هایی که یک برند با یک محصول دارد چیست؟
برندسازی شخصی برای کسانی است می خواهند خودشان را بسازند ، برای کسانی است که در کارشان مشکل دارند و در آخر برای کسانی است که می خواهند چیز بیشتری در زندگیشان بدست آورند.
موفقیت در کسب و کارو برند به این بستگی دارد که دیگران در مورد ما چگونه فکر میکنند.به این معنا که ما چه کاری انجام داده ایم و در قبال آن در ذهن مشتری چه جایگاهی داریم.
این جایگاه بر میگردد به میزان توانایی ما در ارائه خدمات.هر چقدر خدماتی را که میتوانیم انجام دهیم با توانایی و تمایز بیشتری انجام دهیم نشان دهنده میزان توانایی و تبحر ما در آن زمینه است.اینجاست که به اصطلاح میگویند طرف خدای این کار است.
این کلام ازآنجا نشات میگیرد که احساس و ذهن مشتری را درگیر کرده باشیم و اینکه در پس زمینه اندیشه او حس مثیت به وجود آورده باشیم.در برندسازی شخصی باید پیشنهاد استثنایی چه در فروش و چه در ارائه خدمت در نظرداشت.
این کمک میکند تا در متمایز نشان دادن خودمان نسبت به رقبا برگ برنده ای داشته باشیم.در مسیر برندسازی شخصی مهمترین گزینه انتخاب درست بازار هدف است.منظور از بازار هدف انتخاب مشتری / مشتریان است.
تفاوت های یک برند با یک محصول
- یک محصول فروخته میشود ولی یک برند خریداری میشود.
- 2).محصول مجبور است که با کمترین قیمت عرضه شود ولی برند با قیمت بالاتر به فروش میرسد.
- 3.محصول کالای رایج است ولی برند منحصر به فرد است.
- 4).محصول ماندگاری زیادی در بازار ندارد ولی برند در خاطره ها میماند
- 5.محصول در دراز مدت از مد میافتد ولی برند رشد و تکامل پیدا میکند و ماندگار میشود.
- 6.محصول علاقه ایجاد نمیکند ولی برند سروصدا در بازار ایجاد میکند
- 7.محصول فراموش میشود ولی برند در خاطره ها میماند.
- 8.محصول صرفا محصول است ولی برند ارتباط حسی با مخاطبین خود برقرار میکند. .
...
کاملا مشخص است که هر انسانی در ذهن خود دیدگاهها و ایده های منحصر به فردی نسبت به زندگی و کسب و کار دارد که آنها همان آرزوها و رویای افراد به حساب می آیند. آمال و آرزوها قدرت عجیبی دارند که نباید ار آنها غافل باشیم .یادمان باشد تقریبا هر چیزی دست یافتنی است پس شرایط خود را به محدودیتهای محیطی و اقلیمی و ... ربط ندهیم . همانطور که در ابتدای صحبت حرف از تعهد و نقش فعال در مسیر برند سازی شخصی زدیم.
آرزو یک قدرت انگیزشی بسیار قوی است که نباید از آن چشم پوشی کرد.