طراحی گرافیکی ست اداری
طراحی گرافیک ست اداری
بعد از طراحی لوگوی مناسب و حرفهای، داشتن ست اداری قدم دوم است. ست اداری مجموعه سربرگها، کارت ویزیت، فاکتور و پاکت نامه است. این مجموعه حاوی اطلاعات شما به همراه آرم و لوگو، تلفن و راههای برقراری ارتباط با شما میباشد که نشان دهنده شأن کسب و کار، ابزار مکاتبات سازمانی و رسمی شما میباشد. ست اداری هر مجموعه بسته به نوع شغل و حرفه که هر سازمان حالت فروشگاهی یا خدماتی داشته باشد متفاوت است. اما آنچه که باید در تمامی آنها در نظر گرفت یکپارچگی و هماهنگی یکسان در کلیه اوراق میباشد.
سربرگ، فاکتور، سر نسخه، یادداشت، کارت ویزیت (بیزینس کارت)، پاکت نامه و پاکت پستی زیرمجموعههای ست اداری میباشند.
یکی از مهمترین عوامل در امر طراحی ست اداری منحصربهفرد بودن آن است که نباید طرح شما با طرح شرکت دیگری شباهت داشته باشد. ست اداری شما متعلق به شرکت شماست پس باید هویت و نماد شرکت و کسبوکار شمارا یادآور شود. این قضیه در سیستم برند سازی شرکت شما یا برند سازی شخصی تأثیر به سزایی دارد.


سربرگ / اوراق اداری
سربرگ های ست اداری برای مکاتبات رسمی و تجاری و گاهی حتی برای ارسال پیش فاکتور و دعوتنامه های رسمی استفاده می شود.یک سربرگ شامل مشخصات اصلی همچون لوگو، نام شرکت، شماره ثبت، زمینه فعالیت، تاریخ، شماره، پیوست ، آدرس و تلفن یا راههای برقراری ارتباط با آن مجموعه است.

کارت ویزیت / بیزینس کارت
کارت ویزیت سادهترین و درعینحال مؤثرترین ابزار برای برقراری ارتباط و شناساندن خود و شرکت به دیگران است. اکنون بر روی کارت ویزیت عناوینی چون آرم و لوگو، مجموعه خدمات یا محصولات، تلفن تماس یا راههای برقراری ارتباط مانند وبسایت و شبکههای اجتماعی قرار میگیرد. البته با پیشرفت تکنولوژی گونهای دیگر از کارت ویزیتها در بازار ارائهشدهاند که با ارائه یک QR Code میتوان این عناوین را خلاصه کرد.
OFFICIAL SET
ست اداری /اوراق رسمی


پاکت نامه / پاکت پستی
بعد از عقد قرارداد یا دعوت از سازمانی ، برای ارسال آن به پاکت نامه اختصاصی احتیاج داریم.این کاردر افزایش اعتبار کسب و کار و برند شما از دیدگاه مشتری حرفه ای تر به نظر می رسد.علاوه بر آن به عنوان یک یادآور و محرک بصری است که برای جذب ، حفظ مشتریان وفادارو تشویق آنها به جستجوی خدمات شما می باشد.

اوراق مالی / فاکتور
فاکتور یک برگه سند تجاری است که مشخص میکند خرید بر اساس این مقدار، تعداد و ... توسط خریدار صورت گرفته است. علاوه بر آرم و لوگو، تاریخ، و ... در طراحی فاکتور کد اقتصادی، شماره ثبت، شناسه ملی، آدرس، تلفن و کد پستی و گواهی ارزشافزوده در آن لحاظ میشود.
HEADER
سربرگ اداری
یکی از خصوصیات سربرگ سایز استاندارد آن در اندازه های A4 ,A5 است. حالت بهتر و رسمی تر این است که فرم آنها به صورت عمودی طراحی شود. سوالی که پیش می آید این است که یک سربرگ شامل چه عناوینی و عناصری باید باشد؟ درمقابل سایز استاندارد باید عوامل استانداردی از قبیل آرم ولوگو، تاریخ، شماره ، پیوست، آدرس، تلفن، وبسایت و ایمیل در آن قرار داده شود. اشتباه رایجی که در بسیاری از ست های اداری و سربرگ ها بنا به درخواست مشتری صورت میگیرد قرار دادن آرم شرکت یا سازمان با رنگی متمایز در پس زمینه سربرگ است.
یکی ازآن دلایل این است که هنگامی که سربرگ حاوی اطلاعات را برای سازمان مقصد فکس میکنید آن سازمان، هنگام دریافت فکس شما با نوشته سیاه و ناخوانا روبرو می شود.یه این معنا که قراردادن این پس زمینه باعث سیاه شدن فکس ارسالی شما می شود..


سربرگها و یا ست های اداری در رنگهای متفاوت ارائه می گردند. این تفاوت با توجه به هزینه ومقرون به صرفه بودن ، میزان زیبایی و بنا بر رنگ سازمانی انتخاب می شود.بعد از اندازه و سایز سربرگ نوبت به انتخاب جنس کاغذ سربرگ میرسد . سربرگها میتوانند از جنس کاغذهای تحریر و گلاسه با گراماژ 70 یا 80 استفاده شوند. اگر به هر دلیلی از کاغذ های ضخیم تر استفاده گردد احتمال اینکه سربرگ در دستگاه پرینتر (چاپگر) گیر کند وجود دارد.سربرگ را بیشتر از جنس تحریر استفاده میکنند. یکی از مزایای تحریر نسبت به کاغذ گلاسه این است که در حین نوشتن خودکار بر روی گلاسه ، احتمال پخش شدن جوهر خودکار بر روی آن وجود دارد ولی ترکیب و درخشش رنگها بر روی کاغذ گلاسه خالی از لطف نیست.برای برطرف کردن ایراد پخش جوهر بر روی گلاسه میتوان دستور کارها و نوشته ها بر روی سربرگ را با دستگاه پرینتر چاپ کرد.
در سربرگهای رسمی فارسی بهتر است آرم و لوگو و نام شرکت در سمت راست بالا ، تاریخ، شماره، پیوست زیر هم به صورت ردیفی در سمت چپ بالا و آدرس و شماره وکانالهای ارتباطی و تماس در پایین سربرگ قرارداده شود.در سربرگ های لاتین جای آرم و لوگو با شماره ، تاریخ و پیوست جابه جا میشود و درطراحی های فانتزی این جایگاهها میتواند بنا بر نوع و سبک طراحی تغییر کند.سرچسب سربرگ ، خدمتی است که برای جلوگیری از پراکنده شدن دسته اوراق اداری و نیز نظم دادن و یکپارچگی در نظر گرفته میشود حال اگر مشتری شما اوراق خود را در دستگاه پرینت قرار میدهد نیازی به سرچسب نیست .چون گاها چسبهای آن در دستگاه باعث گیر کردن ورقه سربرگ می شود
