طراحی کاتالوگ تبلیغاتی
طراحی کاتالوگ تبلیغاتی
کاتالوگ نماینده سازمان و شرکت شماست و دقیقاً باید همان کاری را بکنند که اگر شما در آن لحظه آنجا بودید، برای مخاطب/مخاطبان توضیح میدادید. وظیفه اصلی آن معرفی درست و مؤثر اهداف، دیدگاهها و ارزشهای سازمان شماست. در اصل از کاتالوگ بهعنوان تبلیغات و رسانه ماندگار یاد میکنند. کاتالوگ نوعی رسانه تجاری است که حاوی شرح مشخصات، کاربرد کلی کالاها و برخی اطلاعات مفید دیگر که موردنیاز مصرفکنندگان و مشتریان شما قرار میگیرد.کاتالوگ ها چه کاتالوگهای چاپی چه دیجیتالی که برای ارسال و معرفی شرکت به سایرین در نظر گرفته میشود باید شامل نکات زیر در جهت هرچه بهتر جواب دادن به نیازهای مشتری انجام گیرد.

7+1 نکته که باید قبل از طراحی کاتالوگ بدانید.
قابل توجه مدیران و طراحان

هدف
برای طراحی یک کاتالوگ لازم است بدانید که مشتری از سفارش آن چه اهدافی را دنبال می کند.پس به توضیحات او به دقت گوش و نکته برداری کنید.ممکن است مشتری در گذشته هم کاتالوگ داشته ولی دلیل طراحی مجدد ، نامناسب یا ناکارآمد بودن نمونه قبلی است.پس ممکن است مشکل در طراحی نبوده و فقط به دلیل عدم تناسب طرح با محتوای کاتالوگ بوده است.

محتوای کاتالوگ
یکی از اصلی ترین قسمتهای طراحی کاتالوگ داشتن محتوای خوب و مناسب برای معرفی محصول یا ارائه اطلاعات موثر می باشد که این محتوا و توضیحات باید در جهت گرفتن تصمیم نهایی مخاطب (call to action ) صورت بگیرد.
از جملات کوتاه و صریح استفاده کنید تا دیگران آن را به سادگی درک کنند.از زیر تیترها ، لایت باکسهای ها و فهرست شماره گذاری استفاده کنید.همچنین در بعضی قسمتها برای اینکه مطلب را در یک نگاه به مخاطب عرضه شود از اینفوگرافیک های متنوع با المانهای جذاب طراحی و استفاده کنید.

طراحی جلد
از مشتری بخواهید که کدام محصول یا عنوان برای او بیشتر اهمیت دارد که قابلیت بزرگنمایی و مانور دادن بر روی صفحات اولیه داشته باشید.طراحی جلد باید به گونه ای باشد که مخاطب در لحظه دیدن آن ، خواندن و مطالعه کاتالوگ شما را در اولویت قرار دهد.به زبان ساده جلد کاتالوگ جذاب و گیرا باشد.
از مشتری بخواهید که کدام محصول یا عنوان برای او بیشتر اهمیت دارد که قابلیت بزرگنمایی و مانور دادن بر روی صفحات اولیه داشته باشید.طراحی جلد باید به گونه ای باشد که مخاطب در لحظه دیدن آن ، خواندن و مطالعه کاتالوگ شما را در اولویت قرار دهد.به زبان ساده جلد کاتالوگ جذاب و گیرا باشد.

سایز کاتالوگ
نکته حائز اهمیت دیگر اندازه یا سایز کاتالوگ ، افقی و عمودی بودن آن است. به عبارتی توصیه می شود برای طراحی بهتر است از سایز های استاندارد (A4 /A5 و مربعی ...) استفاده شود.اگر چه کاتالوک مربعی به علت پرتی زیاد کاغذ جزء استاندارها قرار نمیگیرد ولی به دلیل زیبایی و متنوع بودن کار، کاتالوک مربعی در ابعاد 21* 21 سانتی متر نیز مرسوم است.

فونتها
در انتخاب فونتهای نوشتاری خود محدودیت به خرج دهید.بعضی از افراد فکر می کنند که هر چه تنوع فونت بیشتر باشد جذابیت طرح بیشتر میشود که باید بگویم این یک باور غلط است.حتی از فونتهای غیر متعارف نباید استفاده کرد.در ادامه باید بگویم که دیدن نوشته های خوانا برای خواننده بسیار جذاب تر است .گذشته از این مسایل نوشته ها باید از بالا ، پایین ، چپ و راست صفحه طراحی حداقل 1 سانتی متر فاصله داشته باشد که در هنگام برش های صحافی ،متون برش داده نشوند.تک رنگ بودن فونت مشکی از نکات قابل توجه در چاپ می باشد.

انتخاب رنگ
برای اقدام به طراحی لازم است که رنگ سازمانی مشتری را در نظر بگیرید.این قضیه در طراحی و استفاده از رنگهای مکمل و هارمونی رنگها اثر بخش است.زیرا طرح شما بعد از چاپ و رسیدن به دست مشتری و مخاطب باید حس خوبی را در نگاه اول منتقل کند. کاتالوگ های شلوغ و به اصطلاح رنگارنگ در خطر خوانده نشدن و دلزدگی هستند. رنگ ها می توانند یک پل ارتباطی بین مصرف کننده با محصول و یا خدمات ارائه داده شده ایجاد کنند و نقشی بسیار مهمی در به خاطر ماندن برند و محصول در ناخودآگاه بیننده داشته باشند.رنگ ها می توانند تفسیر های گوناگونی داشته باشند از قبیل: سن، ملیت، حرفه، علاقه، و اولویت های شخصی و … که در طراحی کاتالوگ و بروشور بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل شما باید به طور کامل درک دقیقی از محصول و خدمات خود و نیز بازار هدف آن داشته باشید.

عکاسی
برای بالا بردن کیفیت طراحی کاتالوگ و به خصوص محصولات یک شرکت ، نیاز به عکاسی صنعتی از محصولات خواهید داشت.اگر به هر دلیلی امکان عکاسی وجود نداشته باشد درانتخاب تصاویر اینترنتی کیفیت و رزو لوشن بالا را در نظر بگیرید که انتخاب درست بیشترین تاثیر را در نتیجه و خروجی کار خواهد داشت.از زیر نویس برای تصاویرتان استفاده کنید . به جای بازگو کردن ویژگیهای محصول ، از مزیت ها و منافعی که مشتری از استفاده کالا و خدمات میبرد صحبت کنید.

چاپ
مرحله نهایی همان چاپ فاینال کاتالوگ است که نقش مهمی بر تاثیر گذاری در نظر بیننده دارد.تمامی مراحل فوق باید به خوبی اجرا شود .چون چاپ ارتباط مستقیم با بیننده دارد باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.کیفیت و زلالی رنگها در چاپ تاثیر بالقوه ای برای نمایش محصول به ارمغان می آورد
اینفوگرافیک مراحل طراحی و تولید کاتالوگ حرفه ای در یک نگاه

کاتالوگ دیجیتال
کاتالوگ دیجیتال
همانطور که قبلا در مورد تعرف کاتالوگ گفتیم کاتالوگ نماینده سازمان و شرکت شماست و دقیقاً باید همان کاری را بکنند که اگر شما در آن لحظه آنجا بودید، برای مخاطب/مخاطبان توضیح میدادید.در شرایط امروزی با توجه به افزایش هزینه ها به خصوص هزینه های چاپ و همچنین با توجه به فراگیر شدن وب سایتها و رقابت در میان آنها ،فقدان کاتالوگ های دیجیتالی به چشم میخورد. این کاتالوگ ها به عنوان مجموعه کارها و خدمات یا محصولات شرکت شماست که در قالب های سایت قرار داده میشود .این کاتالوگ ها غالبا با فرمتهای pdf موجود هستند .به این دلیل که حجم و فضای کمتری را جهت دانلود استفاده می کنند .مزیت دیگر آن این است که گوشیهای همراه و دیگر رسانه ها قابلیت خواندن این مدل فایلها را دارد و به صورت offline می توان کاتالوگ مربوطه را خواند و بررسی کرد.

