طراحی گرافیک لوگو
طراحی لوگو / لوگو تایپ
در واقع لوگو، آرم یا نشانه شما شروع نام تجاری، هویت بصری، اولین نقطه تماس و چشم انداز کسبوکار شما با جهان خارج است. در دنیای امروزی لوگو باید به گونهای باشد که بهسرعت از نظر بصری با مشتریان ارتباط برقرار کرده و ارزشهای یک شرکت را نشان دهد. بیشتر مخاطبین شما با دیدن ظاهر لوگو، کسبوکار شمارا با سایر رقبا قضاوت میکنند.
لوگو یک سرمایه ارزشمند است که اگر به خوبی طراحی شود دارای قدرت عظیمی در جهت به رسمیت شناخته شدن و سیستم برندینگ دارد. از طرفی شما فرصت کمی دارید تا قدرت اثرگذاری آن را به مخاطب القا کنید. یک لوگوی خوب نیاز به مجموعهای از مهارتهای طراحی، تئوری خلاق و کاربرد و تلفیق آنها دارد.

چرا باید برای طراحی یک لوگوی حرفه ای سرمایه گذاری کنیم؟
این سوال را میشود به اشکال دیگر هم پرسید .مثلا اگر مدیر هستید میتوانید به این شکل از خودتان سوال کنید که یک لوگوی خوب برای شرکت من چه نتایج مثبتی را به همراه دارد؟ و یا یک لوگو چه تاثیری در برند شدن سازمان من میتواند داشته باشد ؟
در این بخش به 12 مشخصه یک لوگوی حرفه ای واستاندارد به نقل از سایت www.slideshare.net
، نقش تاثیر گذاری آن روی مخاطب ونیز هویت بخشیدن به سازمان را شرح می دهیم

12 مشخصه یک لوگوی حرفه ای و استاندارد

1. منحصر به فرد
باید این مطلب را مد نظر داشته باشیم که هر حرفه ای در جایگاه خود خاص و متفاوت است.پس برای اینکه خاص بودن آن را نشان بدهیم نیاز به لوگویی داریم که بستر منحصر به فرد بودن آن را در ذهنها فراهم کند.

3. سادگی
سادگی خصوصیت مجذوبکننده دارد که پیچیدگی نقطه مقابل آن است. لوگویپیچیده سروصدا و شلوغی در ذهن مخاطب ایجاد میکند. که از اثرگذاری آن میکاهد.
5.خطوط ترکیبی
آنچه که یک لوگو را کامل نشان میدهد این است که ازهنر ترکیب خطوط صاف و نرم ترسیم شده و تنها از خطوط خشن یا شکسته استفاده نشده باشد.

7. توازن و تعادل
در ترکیب بندی لوگو عناصر باید به گونه ای در کنار هم قرار بگیرند که چشم حس تعادل را در طرح ببیند چیزی که باعث سنگینی قسمتی شود حتی وجود یک نقطه اضافی، چشم به راحتی آن را درک میکند و نسبت به آن واکنش نشان میدهد. عدم تعادل باعث سردرگمی می شود.

9.قابل اجرا و نمایش بر روی هر رسانه ای
مثلا بر روی اتومبیل، بیلبورد ، پیراهن ، کارت ، فنجان ، کلاه ، تبلیغات و ... بتوان در ابعاد مختلف با فرم واقعی لوگو ، آن را نمایش داد

11. ارتباط بصری با مخاطب
مردم دوست دارند با دیدن یک لوگو سریعا با آن ارتباط برقرار کنند و حس نهفته در درون آن را بیابند . پس لوگو را باید با این دید طراحی کرد که در سیستم برندینگ تاثیربه سزایی دارد.

2. قابلخواندن
منظور از قابلخواندن این است که اگر ازلوگو نوشتاری یا تصویری استفاده میکنید لوگو خوانا وبیان کننده ماهیت کسبوکار شما باشد و بتواند در یک لحظه حسی گویا از حرفه شما ارائه دهد

4. برجستگی و تداوم
درواقع به این معناست که شکل ظاهری لوگو توصیفکننده هدف شرکت شما باشد و ذهن و تصور مخاطب را به سمت هدف هدایت کند. اگر آن لوگوخاصیت برجسته و تداوم را نداشته باشد پس عمر آن کوتاه است. مثل این است که اصلاً وجود نداشته است.

6. یک پالت رنگ محدود
رنگبندی در لوگو بر اساس شاخه کسبوکار شما در نظر گرفته میشود. پس سعی کنید لوگوی خود را به پالت رنگ یک نقاش تبدیل نکنید. گزینش تعداد زیاد رنگ یک امتیاز است نه یک حق

8.کنتراست رنگی خوب
کنتراست معیاری است که بوسیله ی آن می توانیم فاصله ی بین روشن ترین سفید را با تاریک ترین سیاه تعیین کنیم و در اینجا بدین معناست که آن لوگو در حالت سیاه و سفید (تک رنگ ) نیز خوب دیده شود.

10.مقیاس پذیر
این مشخصه به معنی واقعی کاربرد دارد چون برای تبلیغات باید پیش بینی کرد و آن اینکه آن لوگو در هر مقیاس و اندازه ای بزرگ و مناسب به چشم بیاید. در هر ابعادی قابلیت دیدن شدن کافی را داشته باشد و یک سری خط و خطوط آن محو و کمرنگ نشود

12.وضوح و شفافیت در مورد کسب و کار
به آرم برخی شرکتهای ماشینسازی که نگاه کنید از یک سری المانهایی مثلاً ببر یا اسب که نماد سرعت و قدرت هستند استفاده کردهاند. این خصوصیت در به خاطر سپردن نام برند و اینکه نشانگر چه سازمانی در چه حیطهای است مؤثر واقع میشود.
همین الان درخواست سفارش طراحی لوگو دارم
انواع لوگوهای کاربردی در گرافیک

لوگوی تصویری
آرم یا لوگو نشانه ای است که مفهوم مورد نظر در کسب و کار شما را به مخاطب از طریق المان یا نشان انتقال میدهد.پیکتوگرام شاخه ای از لوگوی تصویری است.

لوگوی نوشتاری
نشان نوشتاری که به آن لوگوتایپ یا مونوگرام هم میگویند که مبتنی بر فونت به شکل خوانا و زیبا و با فرم منحصر به فردی نوشته می شود و تنها بر روی نام شرکت یا نام تجاری وحتی نام برند شخصی تمرکز دارد. در مونوگرام بر روی تنها یک حرف یا حروف اختصاری برند ترتیب اثر داده می شود.


لوگوی ترکیبی
این لوگو شامل لوگوی تصویری و لوگوی نوشتاری(لوگو تایپ) است که می تواند به صورت مستقل و یا در هم ادغام شده باشد.

لوگوی انتزاعی
نوعی لوگوی تصویری است .لوگوی انتزاعی یک فرم قابل تشخیص به شکل واضح نیست.در واقع نماد یا شکل هندسی انتزاعی است که معرف تجارت و کسب و کار شماست.
پیکتوگرام
در واقع برای معرفی مواردی از قبیل مکان مانند هتل ، فرودگاه و ... برای مواردی همچون معرفی یا نمایش رفتار یا فعالیت به عنوان مثال علامت بازیافت ،نشان شستشوی لباس با آب سرد و همچنین قواعد و اصولی همچون علایم راهنمایی و رانندگی کاربرد دارد. به همین دلیل چون در سطح عمومی به نمایش گذاشته می شود باید در هر سطح از فرهنگ و سوادی برای مردم قابل فهم و تشخیص باشد.
