رابط کاربری
(UI) User Interface
رابط کاربری چیست؟
رابط کاربری یا یوزراینترفیس (UI) فضـایی است که در آن تعـاملات بین انسان و ماشین اتفاق می افتد. حال این جمله به چه معناست؟ یه مثال خیلی ساده میزنم تا مفهوم واقعی رابطه کاربری برای شما جا بیفتد . وقتی میخواهید کارتون اسباب بازی را از روی زمین بردارید یا جابجا کنید اگر این کارتون جای دستگیره در اطراف آن تعبیه شده باشد به راحتی می توانید آن را از روی زمین حرکت دهید.
هر محصولی که برای انسان طراحی می شود باید برای انسان قابل استفاده باشد پس به زبان ساده هر چیزی که بتوانید از یک محصول استفاده کنید به آن رابطه کاربری یا تعامل با کاربر می گویند
در خیلی از وب سایت ها جستجو کردم تا اطلاعاتی درباره رابط کاربری و اینکه یک طراح رابط کاربری چه کارهای باید انجام دهد تا فضای وب سایتها و موارد مرتبط را به صورت حرفه ای پشتیبانی کند و هرکاربر درسطح ادراک خود به راحتی بتواند با محیط های ارائه شده ارتباط ساده برقرار کند . متاسفانه هر کدام از سایت ها فقط یک تعریف اجمالی ، آن هم به صورت خیلی گنگ و مبهم در این رابطه سخن به میان آورده بودند تصمیم گرفتم که تجربیات و آموزه های جدید را در رابطه با طراح رابط کاربری یا همان یوزر اینترفیس با شما به اشتراک بگذارم.
UI/UX.
یکی دیگر از مستنداتی که در کنار پرسونا میتواند مفید باشد و درفاز طراحی به ما کمک کند نقشه راه مشتری یا نقشه راه کاربر است.نقشه راه مشتری یا نقشه راه کاربر چیست؟
یک سندی است که تمام مراحل تعامل با کاربر با سرویس مشخص می شود .اینکه چه می شود که کاربر سراغ سرویس شما می آید .تا زمانیکه خرید از شما انجام شود .یکی از فایده هایی که ایجاد نقشه راه مشتری این است که طراحان در حال طراحی هر بخش از سرویس که باشند می دانند ، کاربر در کدام مرجله تعامل با سرویس به این بخش از سرویس رسیده است.هنگام رسیدن به این بخش از سرویس چه انتظاراتی دارد و چقدر عجله دارد و دیگر اطلاعاتی از این قبیل.پس لازم است که نقشه راه مشتری تمام مراحل تعامل با سرویس را نشان دهد و همینطور در هر مرحله به انتظارات ، تفکرات و احساسات احتمالی کاربر را نمایش دهد.
سفر مشتری قدم زدن در ذهن مشتری است.
توی ذهن مشتری حرکت کردن است و اینکه مشتری در کدام قسمت های محصول شما حرکت میکند تا نیاز خود را برآورده کند.به عبارت دیگر ، سفر مشتری زمانی شروع می شود که مشتری به سمت خدمت یا محصول شما بیاید و زمانی این سفر به پایان میرسد که مشتری از خدمت یا محصول مذکور خارج شود.هر چیزی که مابین این ابتدا و انتها است سفر مشتری را تشکیل میدهد. یادتان باشد آن چیزی که به عنوان خروجی از سفر مشتری حاصل می شود تجربه مشتری است.به عبارتی در پایان سفرش یک تجربه کسب کرده که اگر خوب باشد تبدیل به خاطره میشود و همه جا تعریف میکند و از آن یاد میکند و سعی میکند تکرارش کند.چون یک دانشی را برایش به وجود آورده که آن دانش میگوید باید دوباره تکرارش کنی.
و اگر تجربه بد باشد تبدیل به بدگوها خواهد شد و خودش که سفر نمیکند به صورت کجدد، حتی دیگران را هم فراری خواهد داد.
پس نقشه های سفر اسنادی هستند که به صورت دیداری ، تعاملات کاربر با محصولات شما را مشخص میکندد.
اساس طراح رابط کاربری
اصول اولیه برای طراحی رابط کاربری شامل موارد زیر است:
1.ساختار
ساختار رابط کاربری باید هدفمند حسابشده معنادار و کاربردی باشد یک مدل ثابت و مشخص داشته باشد که برای کاربر قابل درک باشد و قسمت های مرتبط به هم در یک دسته یا در کنار همدیگر قرار داده شوند.
2.سادگی:
رابط کاربری باید ساده و راحت باشد به این معنا که کارهای مطلب متداول را بشود به راحتی و آسانی انجام داد در واقع به شکلی باشد که کاربر می فهم.
3.قابلیت دیده شدن:
طراح کاربری باید به گونه ای باشد که همه اطلاعات و گزینه های لازم برای انجام شدن یک کار را در اختیار کاربر قرار بدهد به طوریکه با گزینه ها و اطلاعات فرعی و غیرلازم فضای کار شلوغ نشود تا موارد ضروری دیده شوند
4.بازخورد:
طراح کاربری باید کاربر را به زبانی که برایش قابل فهم باشد نسبت به تغییرات وضعیت ها عملیات و... آگاه نگه دارد
5. تحمل:
قدرت انعطاف پذیری و تحمل پذیری در طراحی کاربری از اصول مهمی است که باید در آن رعایت شود تا میزان خطاها یا آن دولت و اشتباهات را کاهش بدهد