میزان رنگ مشکی در چاپ
درصد رنگ مشکی در چاپ افست – رنگ مشکی مناسب چاپ – کد رنگ مشکی چاپی
سپتامبر 20, 2019
تفاوت گرافیست با طراح رابط کاربری
Ui & Ux
اکتبر 18, 2019

تفاوت رنگهای RGB , CMYK

تفاوت رنگ RGB و CMYK

تفاوت رنگ RGB و CMYK

 چرا رنگ تصاویر در صفحه مانیتور با رنگهای پس از چاپ متفاوت هستند؟

اگر کار طراحی و گرافیک را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید  لازم و ضروری است که در مورد ۲ سیستم رنگی RGB و CMYK مطالعه داشته باشید. گاهی اوقات شده که  کاری را طراحی کرده باشید و تنها به رنگ بندی آن بر روی صفحه مانیتور بسنده کنید ولی بعد ازچاپ در طرح و رنگ آمیزی آن تغییراتی حاصل شده است که مورد پسند نبوده و یا دقیقا همان چیزی نیست که شما طرح آن را بروی صفحه مانیتور مشاهده کرده بودید.این تفاوت مربوط به وجود ۲ فاز رنگی متفاوت با نامهای سیستم رنگی RGB و CMYK می‌شود.

ممکن است همیشه رنگ طرح شما با نمونه چاپی یکسان نباشد.این تفاوت یا بهتر بگویم اختلاف رنگ در مقایسه یک طرح دررسانه های چاپی و نمایشی زیاد به چشم میخورد. کاهی این اختلاف رنگها دلایلی بسیار ساده ای دارند که اگر از همان ابتدا به آنها توجه میشد این اتفاق نمی افتاد .

 

مد رنگی RGB

Rear view of creative designers working on desk using digital graphic tablet and drawing with pen in modern home office.

رنگ های RGB که مخفف رنگ Red( قرمز) , Green ( سبز ) , Blue ( آبی)  گرفته شده سیستم رنگی است که برای نمایشگر ها مورد استفاده قرار می گیرد. رسانه های نمایشی نظیر موبایل ,صفحات اپلیکیشن , وب سایت و هر آنچه جنبه نمایشی داشته باشد از این سیستم پیروی می کند . دلیل استفاده از این مد رنگی پیکسل های مانیتور است که دقیقاً از همین سه رنگ تشکیل شده اند..

 

مد رنگی CMYK

این رنگ‌بندی بر اساس رنگ  Cayan فیروزه‌ای، Magenta یا ارغوانی، Yellow یا زرد، و blacK یا سیاه است که این سیستم رنگی بانام CMYKیعنی ۴ حرف اول رنگ‌ها شناخته‌شده است. این مد  رنگی  مخصوص کارها و سفارشانی است که به مرحله چاپ می‌رسند و خروجی چاپی داشته باشند ازاین‌جهت از حرف K برای نمایش رنگ مشکی استفاده‌شده به دلیل اینکه بارنگ B در RGB اشتباه گرفته نشود CMYK  یا بهتر بگویم رنگ‌های تولیدشده از سیستم CMYK  کمی مات تر هستند و تنوع رنگی محدودتری نسبت به رنگ‌های RGB دارند. اگر یک چاپگر رنگی را از نزدیک دیده باشید می‌بینید که از طریق چهار کارتریج رنگی فیروزه‌ای، ارغوانی، سیاه و زرد کار می‌کند و از ترکیب این چهار رنگ, رنگ‌های فرعی را می‌سازد در این فاز و سیستم رنگی نمی‌توان  رنگ سفید را  تولید کرد. درواقع رنگ سفید از سفیدی صفحه کاغذ تهیه می‌شود و رنگ مشکی از همان رنگ مشکی  که در دستگاه قرار داده‌شده تغذیه می‌گردد درصورتی‌که در مد RGB رنگ مشکی از ترکیب رنگ‌های قرمز و سبز و آبی تولید و نمایش داده می‌شود.h4>>

موارد استفاده از CMYK

فایلی را که می‌خواهید چاپ کنید از طراحی ویزیت  گرفته تا چاپ بنرهای تبلیغاتی و نمایشگاهی باید حتماً با سیستم رنگی CMYK طراحی شود. چون فایل‌هایی که با فرمت RGB طراحی می‌شوند در زمان چاپ اختلاف شدید با نمونه نمایش داده‌شده پیدا  خواهند کرد. این مد رنگی  برای مواردی که نور ندارند کاربرد دارد و رنگ‌ها بدون نور به‌درستی نمایش داده می‌شود. به‌عنوان مثال کاغذ از خود نور ندارد و طبیعی است که رنگ‌ها مات تر از صفحه مانیتور و نمایشگر دیده شوند.</h4>

چگونه فایل RGB را بدون تغییر رنگ به CMYK تبدیل کنیم؟

خیلی شفاف بگویم که فایلهای CMYK را میتوان به RGB با روشی ساده تبدیل کرد ولی تبدیل RGB به CMYK آن هم بدون تغییر رنگ به سختی امکان پذیر است و برای طرح هایی با تنوع رنگی بسیار بالا شاید بتوان گفت که امکان پذیر نیست. بهترین کاراین است که  ازهمان ابتدا طرح را با فرمت CMYK طراحی کنید .

مراحل و تنظیمات نرم‌افزارهای adobe برای داشتن یک فایل CMYK

در فتوشاپ روی  Image> Mode> CMYK Color کلیک کنید.

درIllustrator، روی File> Document Color Mode> CMYK Color کلیک کنید.

درInDesign، روی Window> Color کلیک کنید، سپس روی دکمه کشویی در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و CMYK را انتخاب کنید.

نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش عکس فایل را با سیستم RGB به صورت پیش فرض تنظیم می کنند اگر می‌خواهید از آن خروجی چاپی بگیرید لازم است تنظیمات آن را به روشی که در بالا گفته شده بنا به تناسب نرم‌افزاری که از آن استفاده می‌کنید به مد رنگی CMYK تبدیل کنید.

 اگر بخواهیم از طرح هم برای نمایش دروب و هم برای چاپ آماده کنیم چه باید بکنیم؟

بهترین و ساده ترین کار این است که ابتدا فایل را آماده طراحی برای سیستم CMYK کنیم که خروجی چاپی با مشکل مواجه نشود و سپس به فرمت RGB تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه